Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Finnens moppetråd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1169
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 26 maj 2023 19:41:01    Rubrik: Svara med citat

Har hittat en TZR-nörd så jag vet hur tändkurvan ser ut på min cdi-variant (som han testat):
http://tzr4dl.com/dt125r-3mb00-cdi.html

Verkar lite glest med nördar på samma nivå för DT'n däremot, åtminstone svårare att hitta info på nätet. Bara för att en 16-åring skriver något på nätet så tar man det inte som sanning Smile Får vara lite fakta också, som på TZR:en.

Däremot så kostar original-delarna en del, så den dagen jag vill fippla med tändning och avgasventil så blir det antagligen programmerbart:
https://www.zeeltronic.com/page/pcdi-10v.php
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1169
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 26 maj 2023 19:50:12    Rubrik: Svara med citat

Glömde E85.. Testade det lite på rc-motorerna, fick lite mer effekt vad jag kan minnas, men soppan räckte inte pga begränsad tankvolym.
Tror det var extra bonus på dom luftkylda motorerna att etanolen kylde dom lite mer också.

Jag är inte så intresserad av att börja köra på det i DT'n faktiskt, den är tänkt som en åkmaskin, ska gå att tanka när soppan tar slut, och alla har inte E85 längre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 23 jul 2023 15:45:48    Rubrik: Svara med citat

Kul. Sån där drömde jag också om när jag var 15-16
år nånting.
Smile

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1169
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 24 jul 2023 09:05:19    Rubrik: Svara med citat

Samma här Smile Var allt sugen på RD/TZR också, men nu vill jag sitta bekvämt och ha fjädringsväg som funkar på grusvägar.

Har inte uppdaterat på en stund, det har hänt en del:
-170-kit monterat- Hade problem med spikningar, så jag har fått svarva om förbränningsrummet två gånger. Idioterna (Athena) har samma insats för 125 och 170 165cc) cylindrarna.
-Omlackad plast
-Köpte ett par begegnade hjul, men dom var inte så bra, så det blev ny fälgbana och ekrar fram. Bakhjulet är användbart, men inte 100.
-Nya däck
-Programmerbart CDI
-ny baklampa, skylthållare och skylt

Väntar på kopplingskit och nya ekrar till bakhjulet

Tyvärr vurpade jag med moppe och bröt vä tumme strax efter jag monterat CDI, så det har stått lite still.. Gipset ska bort idag, och sedan blir det bilsemester österut.



dt.jpg


dt.jpg: 299.2 KB , Visad 46 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1169
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 10 aug 2023 18:30:36    Rubrik: Svara med citat

Nu börjar jag klara att hantera koppling med vänsterhanden igen, så det blev lite bänkning idag.

Baserade mapparna på svep med statiska värden på avgasventil och förtändning. Mappningen gjorde gott på registret, men inte så mycket på max effekt, men den går märkbart bättre nu.



20230810_083803.jpg

Avgastemp
20230810_083803.jpg: 644.99 KB , Visad 43 Gånger,


20230810_101827.jpg

Instrumentering
20230810_101827.jpg: 838.28 KB , Visad 45 Gånger,


20230810_101837.jpg

Moppen
20230810_101837.jpg: 869.41 KB , Visad 43 Gånger,


PW Athena 170.jpg

Power valve 0-100%
PW Athena 170.jpg: 204.37 KB , Visad 55 Gånger,


ign Athena 170.jpg

10-15-20 grader statisk förtändning
ign Athena 170.jpg: 107.15 KB , Visad 55 Gånger,


Athena 125 vs 170.jpg

Athena 125 (fel varvtalsskala pga annan drevning) och Athena 170 före och efter 'mappning'
Athena 125 vs 170.jpg: 117.91 KB , Visad 59 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 15 aug 2023 12:46:11    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat.

nästan 5hk? på bara mappningen eller läser jag kurvorna fel?

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1169
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 15 aug 2023 17:55:49    Rubrik: Svara med citat

Ja, eller så förklarade jag dåligt Smile
Den lägsta kurvan är 125cc Atena cylinder, dom andra två är 170-kit före och efter mappning. Toppeffekten är nästan samma, men registret bättre efter mappning. Framför allt känns den mer 'rätt' efter mappning med bättre gasrespons, piggare kanske man skulle säga. Mer som man vill att en liten tvåtaktare ska vara helt enkelt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 15 aug 2023 20:51:57    Rubrik: Svara med citat

Ok! Så du hade ingen original Yamaha cylinder?
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1169
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 16 aug 2023 08:10:46    Rubrik: Svara med citat

Nä, originalcylindern är dålig, så förra ägaren hade satt dit en Athena 125. Tror dom är rätt lika prestandamässigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1169
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 17 aug 2023 20:21:53    Rubrik: Svara med citat

Var väder för en tur idag, och den nöp när jag skulle testa toppfart.. Sad
Verkar som oljepumpen gett upp, får ta isär den och kolla vad som hänt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 17 aug 2023 20:28:34    Rubrik: Svara med citat

Nej va drygt! Funkar inte oljepumpen bilr det väl dåligt på riktigt?
_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sx3
MuttroSpammo


Registreringsdatum: 17 februari 2011
Inlägg: 2930

InläggPostat: 17 aug 2023 21:51:48    Rubrik: Svara med citat

#premium då vet man ju iaf vad man matar motorn.
Läst en del poster i Apriliaforum att folk pluggar separata smörjning och bara kör premix. Varför just dom gör det vet jag inte, men 2 takt och färdigblandad känns ju rättast.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1169
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 18 aug 2023 06:57:30    Rubrik: Svara med citat

Jo, blanda i tanken är säkrast, men finns vissa fördelar med pump också, man slipper oljesöl från avgasrör och kan tanka var som helst om soppan tar slut (utan att åka runt med en oljeflaska i fickan).

Dessutom, med avgasröret högt monterat så blir man svart på ryggen av oljesölet från avgasröret. Puttrar man i skogen en stund och sedan blåser fullt så blåser det ur olja och luftvirveln bakom föraren gör att en del hamnar på ryggen och bak på hjälmen. Har förstört några jackor när jag kört moppe, så tanken var att denna skulle bli lite mer 'städad',
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 22 aug 2023 10:14:00    Rubrik: Svara med citat

Varför blir det mindre stänk med pump menar du? Det är väl samma mängd olja som behövs? smile

Har du kollat hur det gick med motorn?

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 22 aug 2023 18:07:00    Rubrik: Svara med citat

Det är nog bara kontroll behovet som gör att dom blandar istället för pump.😉

Det där med 2 takts olja verkar det vara rätt mycket åsikter om.
Just Yamaha kan man tänka att den är gjord för sunkig bensin och skitolja. Men nu är det trimmat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Nästa
Sida 15 av 16

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006