Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
Postat: 06 apr 2010 22:42:57 Rubrik: |
|
|
Skickade ett mail till en kille i modellflygklubben som jobbat med aerodynamik på riktigt... inga hobbygrejjor
Han tyckte att den här modellen som jag fastnat för inte hade ett enda rätt.
bla:
Skjutande propeller är aldrig lika bra som en dragande iom att den alltid går i störd luft = kortare flygtid och sämre drag
För kort momentarm och för små stjärtplan = instabil
Ang vingprofil rekommenderade han Clark-Y ,som inte precis som alla tror har plan undersida, den fungerar bra för flygplan i den här storleksklassen.
Gjorde om skissen lite.. kanske kan bli en sådan här fast med vikbar propeller.... fast allra helst vill jag inte ha propellern fram.... en gondol på taket är ett alternativ men det är så otroligt fult...
|
UAV_warp.JPG: 39 KB , Visad 385 Gånger, |
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 06 apr 2010 22:57:00 Rubrik: |
|
|
En fan motor antar jag är lika "o-ekonomsik" som en skjutande??
Eller har utvecklingen gått frammåt??
Ska se om jag kommer ihåg då kan jag rita av vinggjutformens profil i morgon så kan du få den då.. man kan ju spruta vingen själv,, det finns lite intressanta matrial,, ett är lösa frigolitkulor som man sprayar med klister innan man sprutarin dom i gjutformen..då skulle du få kärnan klar om det är rätt profil..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
Postat: 08 apr 2010 17:08:20 Rubrik: |
|
|
Spec på motorn
|
C3536_06.jpg: 26 KB , Visad 429 Gånger, |
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
Postat: 09 apr 2010 17:03:56 Rubrik: |
|
|
På hobbykvällen provkörde vi dragkraften på motorn.... mätningarna utfördes med en dragkraftmätare kontruerad av ingenjör peter.
Idag gjorde jag kompletterande mätningar med tångamperemeter.
Kod: | Resultat:
APC 10X6 38A 1600g dragkraft
Graupner 10x5 33A 1450g dragkraft
APC 10x5 36A dragkraft ej mätt
Kyosho 10x6 42A dragkraft ej mätt |
svårt att veta hur mycket den tål... står ju 30A fartreglage ispecen men också 400W och det kommer du inte upp i på 30A om du inte har ett 4s-ack..
Med de större propparna blev den varm av bara kortare pådrag så jag gissar att man skall hålla sig runt 30A... alla proppar var sådana som är för metanolmotorer så jag skall testa med sådana som är för el-motor också
|
pic00105.jpg: 405.78 KB , Visad 402 Gånger, |
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
Postat: 10 apr 2010 00:53:17 Rubrik: |
|
|
3-plansvyer av massor av olika plan...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=557457
|
Kanske en sådan? short_skyvan_3v.jpg: 56.31 KB , Visad 381 Gånger, |
|
Eller sådan? pc6_3v.jpg: 87.81 KB , Visad 395 Gånger, |
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
Toomuch Spambot
Registreringsdatum: 13 oktober 2006 Inlägg: 6555 Ort: Crimevillage
|
Postat: 10 apr 2010 12:52:37 Rubrik: |
|
|
Jag tänkte på en sak häromdagen,, skulle du inte bara kunna göra som vi gjorde förr om åren, bara bygga ett plan och så är det klart..
Har det inte blivit lite mycket teori i projektet eller är det en av ingredienserna??
sk78:an funkade ju fint med en sprayflaska på ju och utan ville den ju aldrig landa..
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
Postat: 10 apr 2010 13:29:32 Rubrik: |
|
|
jo det är så det kommer sluta
vill bara få lite rätt proportioner på den vad det gäller spännvidd,längd och momentarm
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
|
Till överst på sidan |
|
|
sb-41 Spambot
Registreringsdatum: 11 oktober 2006 Inlägg: 3658 Ort: Huddinge
|
Postat: 11 apr 2010 10:22:34 Rubrik: |
|
|
Börjar det inte bli dags för en väldigt detaljerad uppdatering nu?
_________________ /S
"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!" |
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
|
Till överst på sidan |
|
|
wrep The Evil Admin
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 9791 Ort: Sorunda
|
Postat: 11 apr 2010 11:45:15 Rubrik: |
|
|
För dem som inte hänger med på ovanstående snack så var jag alltså hos ingenjör Peter ,i hans cnc-garage, och fick hjälp med att skära vingar till planet i frigolit. Jag valde den klassiska profilen Clark-Y från början av 1900-talet, efter tipset från modellflyg experten, tog en lite tjockare variant med 18% tjocklek mot 12% som är original.
Tog ett litet tag att lära oss tekniken, första försöket gick tråden av helt oförklarligt, andra och tredje skar vi genom ytan på frigolitblocket och då blir ytan ful med smältrester osv.. går att rädda med slipning om man vill.
Försök 4,5,6 blev klockers. Lagom skärhastighet var ca 240mm per minut.
Tack Peter för hjälpen!
Bilder
|
Upplägget med osthyveln monterad i slipmaskinsfästet. bild 001.jpg: 125.95 KB , Visad 427 Gånger, |
|
Vi blev tvungna att säkra upp transformatorn till 630A :-) bild 004.jpg: 56.85 KB , Visad 412 Gånger, |
|
Cuttern i aktion bild 005.jpg: 85.28 KB , Visad 400 Gånger, |
|
Färdig profil bild 007.jpg: 71.53 KB , Visad 394 Gånger, |
|
Kolla det fanns en vinge där inne hela tiden utan att vi visste om det! bild 010.jpg: 72.86 KB , Visad 423 Gånger, |
|
Fina spännannordningar från hjula bild 011.jpg: 75.12 KB , Visad 394 Gånger, |
|
skrotet, här ser man också stagningen av osthyvelramen :-) bild 012.jpg: 81.1 KB , Visad 416 Gånger, |
_________________ // Per |
|
Till överst på sidan |
|
|
peter Outlaw Spammer
Registreringsdatum: 10 oktober 2006 Inlägg: 1786 Ort: Saltsjö-Boo
|
|
Till överst på sidan |
|
|
|