Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Flygfoto från modellplan?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 04 apr 2010 20:26:47    Rubrik: Svara med citat

Här står om Reynolds tal... finns en bra bild där som visar var modellpaln befinner sig

http://174.120.241.105/appliedaero/fundamentals/reno.html

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 06 apr 2010 22:42:57    Rubrik: Svara med citat

Skickade ett mail till en kille i modellflygklubben som jobbat med aerodynamik på riktigt... inga hobbygrejjor Wink
Han tyckte att den här modellen som jag fastnat för inte hade ett enda rätt. Rolling Eyes
bla:
Skjutande propeller är aldrig lika bra som en dragande iom att den alltid går i störd luft = kortare flygtid och sämre drag

För kort momentarm och för små stjärtplan = instabil

Ang vingprofil rekommenderade han Clark-Y ,som inte precis som alla tror har plan undersida, den fungerar bra för flygplan i den här storleksklassen.

Gjorde om skissen lite.. kanske kan bli en sådan här fast med vikbar propeller.... fast allra helst vill jag inte ha propellern fram.... en gondol på taket är ett alternativ men det är så otroligt fult...



UAV_warp.JPG


UAV_warp.JPG: 39 KB , Visad 385 Gånger,


_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 06 apr 2010 22:57:00    Rubrik: Svara med citat

En fan motor antar jag är lika "o-ekonomsik" som en skjutande??
Eller har utvecklingen gått frammåt??

Ska se om jag kommer ihåg då kan jag rita av vinggjutformens profil i morgon så kan du få den då.. man kan ju spruta vingen själv,, det finns lite intressanta matrial,, ett är lösa frigolitkulor som man sprayar med klister innan man sprutarin dom i gjutformen..då skulle du få kärnan klar om det är rätt profil..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 07 apr 2010 16:05:54    Rubrik: Svara med citat

http://www.gliders.dk/model_design.htm

Intressant sida om design av modellseglare

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 07 apr 2010 17:18:35    Rubrik: Svara med citat

http://www.davincitechnologies.com/AirfoilOptimizerStdAirfoils.htm

korta beskrivningar vad profilerna är designade för


http://www.worldofkrauss.com/foils/list

Airfoil investigation

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 08 apr 2010 17:08:20    Rubrik: Svara med citat

Spec på motorn


C3536_06.jpg


C3536_06.jpg: 26 KB , Visad 429 Gånger,


_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 09 apr 2010 17:03:56    Rubrik: Svara med citat

På hobbykvällen provkörde vi dragkraften på motorn.... mätningarna utfördes med en dragkraftmätare kontruerad av ingenjör peter.

Idag gjorde jag kompletterande mätningar med tångamperemeter.

Kod:
Resultat:

APC         10X6   38A 1600g dragkraft
Graupner 10x5    33A 1450g dragkraft
APC         10x5    36A dragkraft ej mätt
Kyosho     10x6    42A  dragkraft ej mätt


svårt att veta hur mycket den tål... står ju 30A fartreglage ispecen men också 400W och det kommer du inte upp i på 30A om du inte har ett 4s-ack..
Med de större propparna blev den varm av bara kortare pådrag så jag gissar att man skall hålla sig runt 30A... alla proppar var sådana som är för metanolmotorer så jag skall testa med sådana som är för el-motor också



pic00105.jpg


pic00105.jpg: 405.78 KB , Visad 402 Gånger,


_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 10 apr 2010 00:53:17    Rubrik: Svara med citat

3-plansvyer av massor av olika plan... Smile

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=557457



short_skyvan_3v.jpg

Kanske en sådan?
short_skyvan_3v.jpg: 56.31 KB , Visad 381 Gånger,


pc6_3v.jpg

Eller sådan?
pc6_3v.jpg: 87.81 KB , Visad 395 Gånger,


_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Toomuch
Spambot


Registreringsdatum: 13 oktober 2006
Inlägg: 6555
Ort: Crimevillage

InläggPostat: 10 apr 2010 12:52:37    Rubrik: Svara med citat

Jag tänkte på en sak häromdagen,, skulle du inte bara kunna göra som vi gjorde förr om åren, bara bygga ett plan och så är det klart..
Har det inte blivit lite mycket teori i projektet eller är det en av ingredienserna??
sk78:an funkade ju fint med en sprayflaska på ju och utan ville den ju aldrig landa..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 10 apr 2010 13:29:32    Rubrik: Svara med citat

jo det är så det kommer sluta Smile

vill bara få lite rätt proportioner på den vad det gäller spännvidd,längd och momentarm

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
peter
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 1786
Ort: Saltsjö-Boo

InläggPostat: 11 apr 2010 01:11:02    Rubrik: Svara med citat

Very Happy http://www.youtube.com/watch?v=Ek1xhpaysCE&NR=1
_________________
Varje "varför" har sitt "därför"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sb-41
Spambot


Registreringsdatum: 11 oktober 2006
Inlägg: 3658
Ort: Huddinge

InläggPostat: 11 apr 2010 10:22:34    Rubrik: Svara med citat

Börjar det inte bli dags för en väldigt detaljerad uppdatering nu?
_________________
/S

"My goal is perfection. Excellence will not be tolerated!"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 11 apr 2010 10:54:24    Rubrik: Svara med citat

http://www.youtube.com/watch?v=-m_PzMaI8GE&feature=related

vårt var bara småfjant

De kör me mach verkar de som

http://www.youtube.com/watch?v=VvXkL3YB6VU&NR=1

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9791
Ort: Sorunda

InläggPostat: 11 apr 2010 11:45:15    Rubrik: Svara med citat

För dem som inte hänger med på ovanstående snack så var jag alltså hos ingenjör Peter ,i hans cnc-garage, och fick hjälp med att skära vingar till planet i frigolit. Jag valde den klassiska profilen Clark-Y från början av 1900-talet, efter tipset från modellflyg experten, tog en lite tjockare variant med 18% tjocklek mot 12% som är original.
Tog ett litet tag att lära oss tekniken, första försöket gick tråden av helt oförklarligt, andra och tredje skar vi genom ytan på frigolitblocket och då blir ytan ful med smältrester osv.. går att rädda med slipning om man vill.
Försök 4,5,6 blev klockers. Lagom skärhastighet var ca 240mm per minut.


Tack Peter för hjälpen!

Bilder



bild 001.jpg

Upplägget med osthyveln monterad i slipmaskinsfästet.
bild 001.jpg: 125.95 KB , Visad 427 Gånger,


bild 004.jpg

Vi blev tvungna att säkra upp transformatorn till 630A :-)
bild 004.jpg: 56.85 KB , Visad 412 Gånger,


bild 005.jpg

Cuttern i aktion
bild 005.jpg: 85.28 KB , Visad 400 Gånger,


bild 007.jpg

Färdig profil
bild 007.jpg: 71.53 KB , Visad 394 Gånger,


bild 010.jpg

Kolla det fanns en vinge där inne hela tiden utan att vi visste om det!
bild 010.jpg: 72.86 KB , Visad 423 Gånger,


bild 011.jpg

Fina spännannordningar från hjula
bild 011.jpg: 75.12 KB , Visad 394 Gånger,


bild 012.jpg

skrotet, här ser man också stagningen av osthyvelramen :-)
bild 012.jpg: 81.1 KB , Visad 416 Gånger,


_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
peter
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 1786
Ort: Saltsjö-Boo

InläggPostat: 11 apr 2010 15:26:52    Rubrik: foam cutter wire control Svara med citat

fina bilder , nu fungerade ju en trafo för drivning av tråden bra , Men denna enkla krets e nog ett bra verktyg om ytfinnichen ska förbättras.


foam_cutter_circuit.jpg


foam_cutter_circuit.jpg: 24.06 KB , Visad 369 Gånger,


2N6345.pdf
 Beskrivning:

Ladda ner
 Filnamn:  2N6345.pdf
 Filstorlek:  121.13 KB
 Nedladdad:  516 Gånger


_________________
Varje "varför" har sitt "därför"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Nästa
Sida 3 av 11

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006