Forumindex Snillen Spekulerar
256 Dagar på ett år och 16 valörer i leken...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Finnens moppetråd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 14, 15, 16
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1172
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 24 aug 2023 16:23:33    Rubrik: Svara med citat

Motorn har klarat sig, men det blev ju lite 'minnesmärken' i kolv och cylinder. Fick ta bort lite aluminium fårn kolven och lite nicasil från kolven, men tror det blev bra. Den låter inte illa, och känns som den går likadant som innan.
Hittade inget 'fel' på pumpen, mer än lite skit som jag inte vet var det kom ifrån.

Jag tror högre varvtal och högre last (effekt) kräver högre andel olja, och det kanske är på gränsen om orignalpumen levererar det.

Jag har försökt optimera justeringen av pumpen, gick att få en aning mer slaglängd på fullast genom att byta ett juster-shims mot en hylsa. Det gör att kolven kan gå ner lite längre än innan.
Har även bytt från triboron-olja (ja, jag har alltid varit spektisk..) till Motul 800 som jag kört i moppar i många år.
Den har rullat ett antal mil på deta sätt och ryker lite ibland, men oftast ser man ingen rök. Kanske gränsfall, så jag har inte vågat hålla fullt någon längre stund, är lite feg än så länge..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 24 aug 2023 18:49:14    Rubrik: Svara med citat

Går det att ta reda på hur mycket pumpen levererar på fullt? Kan vara inte vara några problem om det går med mindre olja. Men du kanske börjar närma dig gränsen eller ska du prova med större munstycke på bränslet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 31 aug 2023 07:12:29    Rubrik: Svara med citat

Ahhh ett Triboron-ras Rolling Eyes Smile

Va ju mycket snack om det när vi körde 1:5-bilarna. Jag o Toomuch körde ju triboron i våra biler. Det var ju skönt för det rök inget alls och det blev inga oljestänk heller. Men den vi körde var ju premix-varianten där man skulle köra hälften av den rekommenderade inbladningen för normal olja. Sen fanns den ju också i en variant för normalt blandningsförhållande då man körde med pump.

Det negativa som jag märkte med den oljan var att det blev stenhårda gråa beläggningar i toppen och på kolvtoppen. Man fick typ skrapa med kniv om man ville ta bort det.

Jag såg någont litet klipp på youtube tror jag där dom tog bort alu efter en värmenypning med syra från cylinderväggen.

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1172
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 31 aug 2023 16:11:07    Rubrik: Svara med citat

Har kört bränsletillsatsen i moppen tidigare (för fyrtakt), och vanlig olja. Såg bra ut i motorn, men blev vit/grå avlagring på munstycken. Därför tänkte jag testa separatsmörjningsoljan i oljetanken på denna istället. Tror jag skippar det nu.

Fick låna lite saltsyra (tror jag) för att ta bort alu-rester i cylindern, det var en stygg syra.. ! Avloppsrens borde funka också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 03 dec 2023 14:41:51    Rubrik: Svara med citat

Är man dum i huvudet om man skaffar Gas GAS EC 50. Verkar inte finnas några delar. Men den är cool. Eller har du ngt ställe där det finns något att köpa. Sen är frågan vad man kan behöva. Sitter en Morini motor på. Den sitter även på Gilera H@k och kanske på ngn KTM. Morini tror jag har konkat för många år sedan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1172
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 04 dec 2023 20:28:23    Rubrik: Svara med citat

Ett annat sätt att uttrycka det är väl att man är entusiast Smile

Kan ju bli en utmaning att trimma en sådan när det inte finns färdiga trimdelar, men så kan ju utmaningen var själva grejen också..

Enklast är nog en Yamaha eller Rieju med AM6:a, eller en Derbi.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NR
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 17 juli 2009
Inlägg: 361

InläggPostat: 04 dec 2023 20:54:45    Rubrik: Svara med citat

Tänkte nog inte trimma den. Laga och låta grabben ha den. (Efter att jag kört in den) Sen låta den gå lagom fort. 60 verkar rätt ok om man ser på plast vesporna man haft. I värsta fall kanske en AM6 motor kan passa på något sätt.
Ser man på konstruktionen på själva moppen verkar den vara bland dom bättre förutom motorn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1172
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 08 aug 2024 08:50:16    Rubrik: Svara med citat

Blev hemsläpat en till DT.. Modellen innan jag har från innan en 82:a. Blir nog bara lite basic fix på denna, verkar väldigt svårt att få tag på delar som plast odyl, men kanske jag kan få den körbar och besiktad, Eventuellt blir det blir nya skogsmoppen. Ingen power valve på denna, det är ju lite tråkigt.


DC LC 82.jpeg


DC LC 82.jpeg: 12.07 MB , Visad 20 Gånger,

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1172
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 28 aug 2024 19:33:52    Rubrik: Svara med citat

Har spårat ur lite smått.. Blev en 85:a också. Kompisen ska ha motorn från den i sin Zundapp, och jag plockar ihop en av två. Som vanligt när man börjar rota i gammalt skräp, så är det en massa som måste åtgärdas.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
wrep
The Evil Admin


Registreringsdatum: 10 oktober 2006
Inlägg: 9792
Ort: Sorunda

InläggPostat: 01 sep 2024 20:50:52    Rubrik: Svara med citat

Det är ju när man ser dom där gamla pojkdrömmarna som man önskade att man hade hoj-kort Smile

Aha kör dom Yamaha 125-motorer på zündapp-mopparna alltså?

_________________
// Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rallyfinnen
Outlaw Spammer


Registreringsdatum: 13 augusti 2012
Inlägg: 1172
Ort: Stollebrunn

InläggPostat: 02 sep 2024 08:45:53    Rubrik: Svara med citat

Man kör inte med körkortet Wink

Har inte hört talas om någon som satt en Yamaha 125:a på en Zundapp innan, men den verkar passa väldigt bra. Förgasare linjerar med hålet till luftburken samtidigt som kedjan linjerar med bakhulet osv. Tändstiftet hamnar någon cm till höger om mittlinjen, men det får man väl acceptera.

Hans bygge är inte klart än, han fyndade två RD LC avgassystem på skrotmarknad i helgen, och letar fortfarande efter lämpligt kyl. RD avgassystemen var bolt-on också, bara modifierad upphängning som behövs.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 14, 15, 16
Sida 16 av 16

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet
Du kan bifoga filer i detta forum
Du kan ladda ner filer i detta forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006